Pozycjonowanie
Pozycjonowanie stron internetowych i sklepów online
Prowadzisz sklep internetowy, salon kosmetyczny, restaurację lub kancelarię prawną? A może inny rodzaj działalności? Musisz zgodzić się, że bez względu na branżę, w której się specjalizujesz, Twoja firma powinna mieć jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania Google, abyś mógł szybko i skutecznie dotrzeć do potencjalnych klientów. Tu i teraz.
Dlaczego tak ważne jest znalezienie się na pierwszej stronie Google? Dane są bezlitosne – tylko 9% użytkowników Google trafia na dół pierwszej strony wyników wyszukiwania, a jedynie 0,44% szukających przechodzi na drugą stronę wyników wyszukiwania Google!
Odpowiednio dobrana i opracowana strategia pozycjonowania pozwoli Ci na znaczny wzrost liczby odwiedzin, a co za tym idzie – poszerzenie grona potencjalnych Klientów. Dzięki wysokiej pozycji w wyszukiwarce, Twoja firma zyska także w oczach odbiorców – będzie postrzegana jako prestiżowa, rozpoznawalna na rynku i godna zaufania.
Aktualnie na rynku nie istnieje druga tak skuteczna i przynosząca należycie od zaraz widocznych efektów, nawet bardzo młodym firmom. Dzięki znajomości intencji wyszukiwania użytkowników można łatwiej dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców zainteresowanych ofertą. Szczególnie, że to właśnie użytkownicy sami wpisują w wyszukiwarkę konkretne zapytania i oczekują adekwatnych odpowiedzi.
Jeśli chcesz, by Twoja strona internetowa znalazła się w TOP 10 wyszukiwaniach Google wystarczy, że zapytasz Nas o ofertę, a my zajmiemy się całą resztą. Uwzględniając ponad 200 czynników wpływających na pozycję strony pomożemy zbudować Ci silną markę w internecie.
Pamiętaj, że diabeł tkwi w szczegółach, a to one są bardzo często zaniedbywane. Dlatego My tak dużą wagę przykładamy do wszelkich detali. Starannie dopasowujemy stronę do wymagań algorytmu Google, dbamy o odpowiednie działania on-site (na stronie internetowej), w tym UX (User Experience), content marketing, optymalizację techniczną strony, oraz off-site (poza stroną internetową), m.in. budowanie zaplecza backlinków (link building).
Możesz być pewien, że Twój e-sukces, to nasza specjalność, poparta doświadczeniem i wiedzą.
Jak działa SEO (czyli pozycjonowanie)?
Wyszukiwarki takie jak Google wykorzystują roboty indeksujące, czasami zwane botami lub pająkami, aby zbierać informacje o wszystkich treściach znalezionych w Internecie. Robot indeksujący rozpoczyna się ze znanej strony internetowej i podąża za wewnętrznymi linkami do stron w ramach tej witryny oraz linkami zewnętrznymi do innych stron. Treść tych stron i kontekst linków, które śledzi, pomagają robotowi indeksującemu zrozumieć, o co chodzi na każdej stronie i jak jest ona semantycznie połączona ze wszystkimi innymi stronami w ogromnej bazie danych wyszukiwarki zwanej indeksem.
Gdy użytkownik wpisuje zapytanie w polu wyszukiwania, wyszukiwarka używa złożonych algorytmów, aby wyciągnąć najbardziej dokładną i użyteczną listę wyników dla tego zapytania. Te wyniki organiczne mogą obejmować strony internetowe pełne tekstu, artykuły informacyjne, zdjęcia, filmy, lokalne oferty biznesowe i inne bardziej niszowe treści.
Biorąc pod uwagę, że Google przetwarza miliardy wyszukiwań dziennie, organiczne wyniki wyszukiwania są bardzo dużym kawałkiem wielkiego tortu. I chociaż potrzebne są pewne inwestycje perspektywiczne i bieżące, aby zabezpieczyć i utrzymać stronę w rankingu, każde kliknięcie, które wysyła ruch do Twojej witryny, jest bezpłatne.
Jak wygląda profesjonalne pozycjonowanie krok po kroku:
Ze względu na fakt, że każda witryna jest inna i oceniamy ją indywidualnie nie ma jednej metody na skuteczne SEO. Nasi specjaliści przeprowadzając analizę ustalają dla strony najbardziej optymalną drogę pozycjonowania. Szkicowy konspekt SEO krok po kroku zarysowuje się w 6 obszernych krokach:
Słowo kluczowe (ang. „keyword”) jest to słowo, które jest wpisywane przez internautę w wyszukiwarkę internetową, aby znaleźć interesującą go treść. Jest to też klucz do umiejętnego pozycjonowania stron internetowych. Aby internauta trafił od razu na odpowiednią stronę ważne jest, aby zawierała ona taką ilość słów kluczowych, które pozwolą na jej szybkie wyszukanie w wyszukiwarce.
Wszystkie strategie dotyczące słów kluczowych są próbą dostosowania się do zasad działania algorytmów wyszukiwarek oraz odpowiedniego dopasowania do danego e-commerce i celów biznesowych. Reguły te wciąż się zmieniają, dlatego trzeba systematycznie je udoskonalać.
Ponadto dłuższe słowa kluczowe (tzw. słowa kluczowe long-tail) są zazwyczaj mniej konkurencyjne niż krótsze frazy.
Analiza konkurencji przy pozycjonowaniu jest niezwykle ważnym działaniem. Umożliwia m.in. wycenę usługi SEO, analizę linków i backlinków, oszacowanie wstępnego jak i dalej idącego budżetu wymaganego na poszczególne działania pozycjonujące. Wstępny audyt SEO przeprowadzany przez naszą agencję obejmuje pełną analizę serwisu i konkurencji Klienta. Możemy wtedy opracować długoterminową strategię dla firmy, której celem jest generowanie ruchu poprzez wyniki organiczne.
Nasza agencje SEO korzysta ze specjalistycznych narzędzi płatnych, które umożliwiają porównanie fraz oraz analizę źródeł ruchu. Dzięki tym narzędziom można dowiedzieć się, kto jest bezpośrednią konkurencją witryny, a także na które frazy pojawiają się najważniejsi rywale klienta, skąd i dokąd prowadzą linki do ich stron i w jakiej liczbie.
Analiza konkurencji SEO to źródło niezwykle istotnych informacji, które wspomogą działania pozycjonerskie, ale także te z zakresu UX (user experience), nawigacji, tworzenia treści czy też PR (public relations)
Audyt SEO jest to analiza strony internetowej pod kątem czynników weryfikowanych przez robota wyszukiwarki Google. Audyt SEO dzieli się na:
On-Site – są to działania, które odbywają się w obrębie strony internetowej. Polegają na optymalizacji witryny, jej technicznych aspektów, ale także i treści znajdującej się w jej obrębie. W skład takich działań wchodzą: przyspieszenie prędkości ładowania strony, praca nad prawidłową hierarchią nagłówków, optymalizacja kodu źródłowego witryny, a także optymalizacja contentu. Działania te są niewidoczne dla przeciętnego internauty.
Off-Site – są to działania, które odbywają się poza witryną i zazwyczaj nie mamy nad nimi kontroli. Polega to na zwiększeniu widoczności strony poprzez: link building (pozyskiwanie odnośników ze stron, które są wysoko indeksowane w Google – wartość linków przychodzących ma bardzo istotne znaczenie w pozycjonowaniu strony w Google), tworzenie wizytówki Google Moja Firma, dbanie o zgodność danych NAP na różnych platformach oraz influencer marketing.
Działanie te wymagają doświadczenia, ostrożności, a także doskonałej znajomości zmian algorytmu Google’a.
Optymalizacja kluczowej treści jest o tyle ważna, gdyż odpowiada ona za około 75% tego czy strona będzie wysoko w wynikach wyszukiwania i w ogóle brana pod uwagę w ustalaniu SERP. Najczęstsze błędy w tworzeniu stron internetowych:
- Brak responsywności
- Niedopasowana kolorystyka
- Nieintuicyjne menu
- Niespójne grafiki
- Edycje adresu URL
- Brak unikalnych treści
- Za duża ilość contentu
- Duplikacja treści
- Brak wezwań do działania
- I wiele wiele innych…
Jeśli dostarczamy autentyczne i wartościowe treści w przejrzystej formie – to naprawdę tylko kwestia czasu, zanim nasze podstrony pojawią się na górze wyników wyszukiwania. Dodawanie sztucznych nagłówków, stosowanie gotowych szablonów stron, banalne kopiuj-wklej – tak jak każda inna tania sztuczka spowoduje szybką porażkę.
Co to linkowanie? Są to działania związane z optymalizacją dla wyszukiwarki internetowej On-Page i Off-Page strony www. Ich celem jest poprawienie pozycji strony w wynikach wyszukiwań, a co za tym idzie zwiększenie konwersji.
Dzięki linkowaniu możemy przekierować użytkownika na inne strony lub podstrony i wskazać algorytmowi Google wartościowe treści w obrębie serwisu. Linkowanie także podnosi wiarygodność strony internetowej, np. poprzez odwoływanie się do wiarygodnych badań lub statystyk.
Jest to coś w rodzaju opinii, gdzie jedna strona internetowa poleca drugą i na odwrót.
Ciągłe poprawki i aktualizacje treści = utrzymywanie wysokiej pozycji w SERP’ach
Jak zbudowane są wyniki wyszukiwania google?
Osoba wpisująca dane zapytanie w wyszukiwarkę Google widzi dwa rodzaje wyników: organiczne (naturalne) oraz płatne (należące do programu Google Ads). Przed rozpoczęciem promowania Twojej strony internetowej należy wybrać tą najbardziej optymalną. Zanim wybierzemy właściwą dla Ciebie drogę promowania warto przyjrzeć się bliżej temu, jak dzielimy wyniki wyszukiwania w Google.
Organiczne wyniki wyszukiwania to właśnie ta część, na którą bezpośredni wpływ ma pozycjonowanie strony w Google.
Na widocznym zrzucie ekranu z zapytaniem ,,SEO” na samej górze wyświetlają się nam reklamy, czyli płatne wyniki. Rozpoznać je możemy po braku umieszczonego z lewej strony adresu URL, który znajduje się pod tytułem, zielonego napisu „Reklama”. Najczęściej płatne reklamy prezentowane są w formie tekstowej, mogą jednak przedstawiać np. produkty ze sklepu internetowego wraz z ich zdjęciem i ceną. Zazwyczaj jest ich od 3 do 4. Po zejściu niżej ukazują się już nam wyniki organiczne – te nas interesują.
Dla właścicieli stron internetowych zarówno płatna reklama Google Ads jak i obecność na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania może okazać się doskonałym wsparciem pozycjonowania. Warto przy tym pamiętać, że fakt uczestnictwa w programie Google Ads nie ma bezpośredniego wpływu na efekty standardowego pozycjonowania w naturalnych wynikach wyszukiwania. Jednakże wyniki organiczne mają tę przewagę nad wynikami płatnymi, że ich pozycja jest o wiele trwalsza.
Dlaczego warto pozycjonować swoją stronę internetową?
W 2022 roku zapotrzebowanie na SEO wzrosło do najwyższego poziomu. Kiedy konsumenci zaczęli masowo korzystać z Internetu, nawet najbardziej tradycyjne przedsiębiorstwa zrozumiały potrzebę przyspieszenia przejścia na technologię cyfrową.
Poniższe 8 powodów powinno jasno nakreślić fakt, dla którego, niezależnie od branży lub wielkości firmy, potrzebujesz SEO, aby podnieść swoją markę/obroty/ruch na wyższy poziom:
1) Organiczne wyszukiwanie jest najczęściej głównym źródłem ruchu na stronie internetowej
Jak wiedzą marketerzy, Google ma znacznie większy udział w rynku wyszukiwarek niż konkurenci, tacy jak Yahoo, Bing, Baidu, Yandex, DuckDuckGo i wielu, wielu innych.
Wiemy, że zdecydowana większość osób z dostępem do Internetu odwiedza Google co najmniej raz dziennie, aby uzyskać informacje.
Wysoka widoczność jako zaufany zasób Google zawsze będzie działać na korzyść marki. Natomiast wysoka jakość SEO i równie dobra jakość strony internetowej wręcz gwarantuje sukces e-commerce.
2) SEO buduje zaufanie i wiarygodność
Celem każdego doświadczonego SEO jest stworzenie silnej podstawy dla wysokiej jakości witryny, łatwej do znalezienia i cechującej się zaufaniem oraz wiarygodnością marki.
Problem polega na tym, że nie da się zbudować zaufania i wiarygodności z dnia na dzień – tak jak w prawdziwym życiu. Ustanowienie marki jako autorytetu wymaga cierpliwości, wysiłku i zaangażowania i polega na oferowaniu wartościowego, wysokiej jakości produktu lub usługi, która pozwoli klientom zaufać marce.
SEO ma w tym pomóc.
Dla przykładu można wziąć pod lupę prostą reklamę puszczaną w telewizji/radio 10 razy dziennie. Podświadomie marka ta zostaje przez nas zapamiętana i idąc do sklepu jest znacznie większa szansa, że wybierzemy produkt właśnie z tej firmy. Im częściej widzimy lub słyszymy tę reklamę tym bardziej podświadomie nabieramy różnych uczuć i emocji z nią związanych – nawet jeśli jest to gniew czy zdenerwowanie. Niezależnie od tego, jakie są to emocje – marka wręcz ,,wbija” się nam do głowy, a szanse na kupno jakiegoś produktu rosną. Tak zwany efekt familiarności (lub czystej ekspozycji) – lubimy to, co znamy.
3) Możesz pozyskać klientów ze swojego regionu
Pozycjonowanie lokalne to budowanie widoczności witryny na zapytania powiązane z danym miastem, regionem czy nawet z konkretną dzielnicą dużego miasta. Na przykład jeśli prowadzisz stronę internetową lokalnej piekarni, warsztatu samochodowego, restauracji czy biura kancelaryjnego, to tak ukierunkowane SEO przyniesie ci znacznie większe efekty.
Marki muszą być widoczne tam, gdzie ludzie potrzebują ich do godnego połączenia. Lokalne SEO poprawia tę widoczność, umożliwiając potencjalnym klientom znalezienie odpowiedzi i firmom, które je dostarczają.
Dla przykładu na poniższym zrzucie ekranu wyniki wyszukiwania lokalnego na hasło „drukarnia” dla osoby znajdującej się w miejscowości koło Poznania obejmują najbliższe firmy w okolicy. Znajdziemy w nich takie informacje jak nazwa firmy, ocena użytkowników, ulica, strona, telefon, trasa, a także godziny otwarcia.
Co mówią statystyki o wyszukiwaniach lokalnych:
W 2020 r. 93 % konsumentów skorzystało z wyszukiwania online, aby znaleźć lokalną firmę.
61 % kupujących woli udać się do lokalnych firm, które mają zarówno fizyczne lokalizacje, jak i strony internetowe.
wzrost liczby wyszukiwań ,,blisko mnie” wzrósł o 500% (!) w ciągu ostatnich lat
1 na 3 osoby najpierw sprawdza w internecie i szuka informacji o danej firmie przed udaniem się do niej
Jakie korzyści płyną z pozycjonowania lokalnego?
1) Nie trzeba konkurować z dużymi biznesami działającymi na skalę całego kraju lub też świata – skupiamy się wówczas tylko na pozyskiwaniu Klientów z zasięgu działalności firmy, co przekłada się na skuteczność działań
2) SEO lokalne jest tańsze, a to jest duży PLUS dla małych i średnich przedsiębiorstw lub też dopiero raczkujących firm/sklepów. Niejednokrotnie także czas oczekiwania na efekt jest krótszy niż przy pozycjonowaniu na cały kraj.
4) Algorytmy Google cały czas się zmieniają
Odpowiednia taktyka SEO wdrożona na stronie internetowej potrafi przynieść piramidalne efekty, niemniej jednak, jeśli jest to zobowiązanie krótkoterminowe (np. z powodu ograniczeń budżetowych), a strona www nie będzie konsekwentnie przewartościowywana z czasem, osiągnie próg, w którym nie będzie mogła ,,sięgać” wyżej z powodu różnych przeszkód.
Sposób, w jaki świat wyszukiwania ewoluuje (zasadniczo według uznania Google) wymaga ciągłej obserwacji zmian, aby wyprzedzić konkurencję i znaleźć się na stronie pierwszej.
Proaktywność i monitorowanie istotnych zmian algorytmów zawsze przyniesie korzyści markom. Wiemy, że Google dokonuje tysięcy zmian algorytmów rocznie. Jeśli za bardzo się cofniesz, będzie ci ciężko wrócić.
Specjaliści SEO pomagają tego uniknąć.
5) SEO jest stosunkowo tanie i bardzo opłacalne
Ogólnie rzecz biorąc, SEO jest stosunkowo niedrogie, a zysk najprawdopodobniej będzie znaczny, jeśli chodzi o jej użyteczność dla efektu końcowego.
To nie jest koszt marketingu – to jest rzeczywista inwestycja biznesowa.
6) Jest to strategia długoterminowa
SEO potrafi przynosić długofalowe efekty. Im więcej czasu SEO, wysiłku i zainwestowanego budżetu, tym strona staje się godniejszym kandydatem na swoim rynku.
Chociaż profesjonalne pozycjonowanie stron w Google wymaga czasu, aby uzyskać bardzo dobre wyniki, w zdecydowanej większości przypadków osiągnięte efekty są długotrwałe. Raz zainwestowane środki procentują więc nie tylko obecnie, ale i w przyszłości.
7) SEO odpowiada tu i teraz na potrzeby użytkowników
Standardowe reklamy mają jedną wadę – pojawiają się na ekranie najczęściej w momencie, w którym dany produkt kompletnie nas nie interesuje. Gdy użytkownik szuka restauracji, chce dokonać zakupu, wybrać się do drukarni czy poszukuje rozwiązania swojego problemu wpisuje daną frazę. Dzięki SEO Twoja strona internetowa ma znacznie większe szanse na zauważenie jej przez użytkownika i możliwy zakup lub skorzystanie z oferowanych usług.
8) Wyszukiwania organiczne mają przewagę nad płatnymi
Statystycznie prawie 30% użytkowników Google klika w pierwszy wynik organiczny, czyli ten zaraz pod reklamą. Natomiast drugie i trzecie pozycje mają odpowiednio 15% i 11%. (wyniki badania przeprowadzonego przez SISTRIX)
76% użytkowników przyznaje, że wydaje się być on najbardziej odpowiadającym im oczekiwaniom, natomiast 81% użytkowników ma pewność, że jest to wiarygodna strona oraz wzbudza zaufanie.
W wynikach wyszukiwania dla płatnych fraz liczba kliknięć jest o ok. 9% mniejsza niż dla fraz bezpłatnych.
Dlatego warto przy pomocy SEO starać się uzyskiwać jak najwyższą pozycję w SERP-ach
WNIOSKI – jakie efekty przynosi SEO?:
- Zdobycie przewagi nad konkurencją
- Dotarcie do potencjalnych klientów
- Promocja strony 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu,
- Długofalowe efekty pozycjonowania
- Zwrot z inwestycji
- budowanie zaufania marki w sieci
- budowanie wizerunku eksperta
- Zwiększenie mikro konwersji
- możliwość docierania zarówno do odbiorców na rynku lokalnym
- możliwość poznania preferencji i potrzeb Klientów
Pozycjonowanie pomaga konsumentom poprzez wdrożenie wysokiej jakości SEO na stronie internetowej marki i w nieruchomościach cyfrowych, co przynosi wymierne korzyści markom i ich działaniom marketingowym.
Na pozycjonerów zawsze czeka wiele wyzwań, by ,,zanieść” stronę na jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwani Google, jednak szanse, jakie oferują Tobie nasi specjaliści z dużym prawdopodobieństwem przyczynią się do przyszłościowego sukcesu.
JAK MIERZYĆ EFEKTY POZYCJONOWANIA?
Mierząc efekty pozycjonowania, warto wziąć pod uwagę różne dane. Aby uzyskać pełne wyniki dotyczące zasadności i skuteczności podjętych działań SEO, warto skorzystać ze stron takich jak:
- Google Analytics
- Yandex.Metrica
- Semstorm
- Surfer SEO